WK-nominatie voor vakkanjers van Avans

Wim van den Hout en Niels Wintermans, derdejaarsstudenten van de Academie voor Technologie en Management in Breda, hebben in de Jaarbeurs in Utrecht de Vakkanjer Wedstrijden gewonnen in de categorie Robotica. Daarmee slepen ze een nominatie in de wacht voor een plaats op de WK-robotica.

De studenten wonnen van de twee andere finaleteams met hun ontwerp van een besturingssysteem voor een Scoozy, een driewielig scootmobiel. Na vier dagen werken, reden de schaalmodellen onder het oog van een jury door een miniatuur verkeerspark. Daar volgde het mobiel een route terwijl het opdrachten uitvoerde, zoals fileparkeren, navigeren en verkeersborden herkennen.
De winst is volgens Wintermans te danken aan een gedegen voorbereiding. Daardoor hadden ze minder tijd nodig voor het testen en afstellen van hun robot. ‘Wij waren nog bezig met plannen en ontwerpen, terwijl andere groepen al met hun model aan het testen waren. Wij hoefden nauwelijks te testen.’
Om aan de finale mee te mogen doen, moesten de teams een kantelbare stoel op de Scoozy bouwen. Die maakt het apparaat minder diefstalgevoelig en zorgt dat het mobiel bij regen droog blijft.
Met de winst in Utrecht nomineren de studenten zich voor de WorldSkills, de wereldkampioenschappen voor ‘vakkanjers’. Die vinden november volgend jaar plaats in de Japanse stad Shizuoka. Voor ze definitief naar Japan mogen, moeten de studenten zich volgend jaar definitief plaatsen tijdens een extra kwalificatieronde. Naast de nominatie won het tweetal een reis naar de vliegtuigfabriek van Airbus in het Franse Toulouse en gadgets van sponsoren.
De Vakkanjer Wedstrijden zijn een initiatief van Bureau TOP, een samenwerkingsverband van opleidingsfondsen en sociale partners in de sectoren metaal en elektrotechniek. De organisatie promoot leren en werken in de techniek in het voortgezet en hoger onderwijs. (RS)

Meer informatie over Vakkanjers op www.vakkanjers.nl, over het WK Robotica op www.worldskills.com.