De intocht van minister Kamp

De komst van minister van Defensie Henk Kamp naar de Pabo in Breda had veel weg van een sinterklaasviering. Van liedjes tot het uitdelen van snoep, alles was gisteren aanwezig.

Er was ook plaats voor een serieus debat. Vooral het beoordelen van leraren en de daaruit volgende beloningen, stuitten op weerstand van veel aanwezige studenten. ‘U kunt een reclamebureau toch niet vergelijken met het onderwijs’, was een kreet. De visie van de VVD en Henk Kamp dat leraren net als andere beroepsgroepen afgerekend kunnen worden op hun prestaties, werd niet gedeeld door de toekomstige leraren.
‘Daar heb ik geen visie op’, zei Kamp meerdere malen als de vragen van studenten te diep ingingen op onderwijsproblematiek zoals de aandacht voor het bewegingsonderwijs en het plaatsen van gehandicapte kinderen op gewone scholen. De minister verwoordde vooral de algemene VVD-standpunten aangaande het onderwijs en gaf toe niet te beschikken over alle kennis op dit gebied. Wel nodigde hij een student uit om een mail te sturen, dan zou hij zorgen dat het op de juiste plaats terechtkwam. Een andere student zou zitting moeten nemen in de onderwijscommissie van de VVD. Zij had verstand van zaken vond Kamp.
De afsluitende vraag: ‘Waarom moet een toekomstige leraar op de VVD stemmen?’, werd door Kamp beantwoord met een opsomming van de groeiende Nederlandse economie en de dalende werkeloosheid.
De minister kreeg als afscheidscadeau het prentenboek ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’. De mensen in het onderwijs voelen zich namelijk soms als die mol.
Er was tijdens het debat nog enige spanning toen een ongenodigde persoon meermalen een vraag wilde stellen. De man werd in eerste instantie duidelijk gemaakt dat hij niet gewenst was. Daarop reageerde de man erg fel. Nadat verschillende Avansmedewerkers de man gesust hadden, mocht hij na het debat alsnog zijn vraag, over het Maasmeisje, stellen. Achterin de aula stonden twee politiemannen alles in de gaten te houden, maar Kamp is veilig vertrokken naar de volgende stop op zijn tournee. (AR)

Klik op de foto voor een vergroting.

klik