Filosofisch randprogramma in de nacht van Platonov

Rondom het theaterstuk ‘Platonov’ van het ro theater, is ‘De nacht van Platonov’ georganiseerd. Filosoof Awee Prins van de Erasmus Universiteit Rotterdam presenteert op 4 december deze nacht, waarin hij zich uitspreekt over de parallellen tussen het werk van Tsjechov en onze wereld. Dit programma geldt voor studenten als keuzealternatief voor een van de verplichte Studium Generale bijeenkomsten van de Academie voor Sociale Studies in Breda.

Awee Prins gaat in op het fenomeen verveling, in het bijzonder in de Russische literatuur, en maakt een koppeling tussen Platonov en het hedendaagse nihilisme. Aansluitend vind er een gesprek plaats met Miriam van Reijen, docente filosofie en ethiek aan de Avans Hogeschool en Karel van der Gun, literatuurkenner en actief bij de Stichting Literaire Activiteiten Breda. De acteurs Guus Dam en Dragan Bakema spelen de theatertekst ‘Mohammed en de baron’ van de toneelschrijver Marjolijn van Heemstra. Dit stuk is geïnspireerd op de thematiek van Platonov. ‘De nacht van Platonov’ begint om 20.30 uur in het Chassé Theater in Breda.

‘Platonov’ is een toneelstuk van Tsjechov. Het gaat over de gelijknamige, hoogopgeleide intellectueel die het niet verder schopt dan dorpsonderwijzer. Hij spuwt zijn gal over alle mensen om hem heen vanwege hun domheid, burgerlijke idealen en ingeslapen leven. Het ro theater speelt ‘Platonov’, van 6 tot en met 9 december in het Chassé Theater. (AR)