‘Fontys criminele organisatie’

In het Nederlandse hoger beroepsonderwijs gaat het alleen om geld. Er worden zoveel mogelijk studenten ‘door een opleiding gejaagd’. Dat schrijft econoom Arnold Heertje in het novembernummer van Ondernemen!, het blad van MKB-Nederland. Vooral Fontys moet het ontgelden.

‘Verbaan, de topman van Fontys Hogeschool gooit met behulp van de rechter een ervaren wiskundedocent eruit, die openlijk probeert de studenten solide lessen te geven. Verbaan geeft leiding aan een instituut met de formele karakteristieken van een criminele organisatie. Ontmaskering is geboden’, schrijft Heertje.
Fontys neemt de aanval niet al te serieus. ‘Blijkbaar mag je in een column alles schrijven’, zegt een woordvoerder in het Brabants Dagblad.
Heertje pleit verder voor een parlementair onderzoek over het hbo, dat ‘leraren aflevert die buiten hun schuld ondeugdelijk zijn’ en bij Pabo’s die ‘onderwijzers afleveren die niet kunnen schrijven en rekenen’. Hij wil af van de ‘geldverspillende beheerders van de lerarenopleiding bij het hbo en van de grootschaligheid’. (SW)