Weblogs, podcasts, youtube, in-game advertising. De ontwikkelingen binnen de sector interactieve media zijn voor veel mensen niet bij te benen. Opleidingen hebben moeite om de ontwikkelingen te verwerken in het onderwijsprogramma.
Een gevolg hiervan is dat studenten de kennis missen die in de praktijk wordt gevraagd, vindt Generation Next, het platform voor en door studenten en pas afgestudeerden op het gebied van interactieve media.
‘Het is een misvatting dat interactieve media alleen belangrijk is voor ICT’ers’, zegt Pieter van Gils, vierdejaarsstudent Commerciele Economie in Breda. Van Gils is penningmeester en coördinator bedrijfsleven bij Generation Next. ‘Interactieve media houden zich ook bezig met marketing op internet. Er is ontzettend veel vraag naar personeel dat verstand heeft van deze combinatie. Opleidingen besteden hier nog weinig aandacht aan.’
De basis van Generation Next is de website. Hier is informatie te vinden over evenementen, een vacaturebank met stages, afstudeeropdrachten, een overzicht van interactieve media opleidingen en een weblog met het laatste nieuws.
‘We organiseren elke maand ‘Nextnights’. Diverse sprekers komen dan lezingen geven binnen een thema. Zo hebben we binnenkort een doctorandus van 26 die helemaal gek is van en gespecialiseerd is in gaming’, zegt Van Gils.
Hij raad ook de jobportal aan. ‘Bedrijven als Google, Hyves en binnenkort Microsoft bieden hier stageplaatsen en afstudeerprojecten aan.’
Het platform wil een brug slaan tussen opleidingen, studenten en bedrijven door middel van het verzorgen van workshops, gastcolleges en themabijeenkomsten. ‘Ik ben zelf bezig om een symposium op te zetten bij Avans’, zegt Van Gils. (AR)
Kijk op www.generation-next.nl voor meer informatie.
Punt. Of had jij nog wat?