Lectorenmiddag over verstedelijking op kunstacademie

De drie lectoraten Fotografie, Beeldende Kunst en Grafische Ontwerpen houden samen een themamiddag over verstedelijking. De middag vindt op 30 november plaats in het atrium van de kunstacademie in Breda en is bedoeld voor studenten en medewerkers van de school.

‘Verstedelijking speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van de mensheid’, schrijft de kunstacademie in haar uitnodiging. ‘In de loop van duizenden jaren heeft de wereldbevolking geleidelijk de natuurlijke omgeving verlaten en zich verplaatst naar de stad als eigen creatie.’
Op allerlei vlakken leidde dit tot nieuwe visies op wonen, werken en creatie en dat manifesteert zich op allerlei manieren in de kunst. De kunstacademie heeft daar zelf een aantal voorbeelden van, zoals projecten over de Rotterdamse wijk Katendrecht (deeltijd fotografie), Stadshavens Rotterdam (bachelor fotografie), ‘Hybride landschappen’ (tweede fase fotografie) en ‘Kruisplein Comfort’(tweede fase grafisch ontwerpen).
Er zijn genoeg raakvlakken, maar er is nooit onderzocht hoe de verschillende projecten elkaar kunnen aanvullen of versterken. Verstedelijking is een terugkerend thema in het kunstonderwijs en vraagt volgens de kunstacademie om interdisciplinaire verdieping en theorievorming.
Op de themamiddag gaan lectoren, docenten, studenten en deskundigen van buiten hierover spreken en in debat. Het programma begint om 13.30. (PM)