Masterclass moet volgende keer beter

‘Als in Utrecht en Breda hetzelfde experiment loopt en de uitkomst is anders, dan vraagt dat om overleg. Daar was nauwelijks tijd voor.’ Avansdocent Amir Zarif verwoordt het gemis in de masterclass Separation techniques, die de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda en de Universiteit van Utrecht organiseerden.

Negen voltijders en acht deeltijders van de Bredase minor Scheidingstechnieken namen deel aan de masterclass, samen met twintig academici in opleiding (aio’s) van de Universiteit Utrecht, een aio van de TU Delft en een van de TU Eindhoven. Zes maandagen lang volgden ze colleges in afwisselend Breda en Utrecht, waar het laatste vorige week plaatsvond.
Het zwaartepunt lag op chromatografie, een van de belangrijkste technieken voor het analyseren en scheiden van mengsels van stoffen. In de medische wereld wordt de techniek gebruikt voor bijvoorbeeld de analyse van bloed, urine, bloedverdunners en cholesterolverlagers.

Het project was een uitgelezen kans om kennis en ervaring samen te brengen en uit te wisselen. De universiteit levert de theoretische kennis, het hbo de praktijkervaring, was de gedachte vooraf.
Vooral door tijdgebrek werd die kans niet gegrepen. Tijdens en na colleges werd kort gediscussieerd, maar verder mengden de studenten zich nauwelijks. Jammer, vindt docent Ben de Rooij, die zag dat de deeltijders en de docenten zich actiever onder de aio’s en universitaire docenten begaven dan de voltijders.
Voor de hbo-studenten waren de colleges juist een welkome afwisseling. Experimenteren doen ze al genoeg binnen de opleiding, vindt derdejaarsstudente Chemie Judith de Regt. Helemaal omdat ze gegeven werden door universitair docenten: ‘Iemand die meer van iets weet, weet beter waar wij de fout in kunnen gaan.’
De masterclass is voor herhaling vatbaar, zeggen de docenten. Zeker als die wordt uitgebreid met experimenten in het laboratorium. Dat zijn immers de momenten waarop meningsverschillen aan het licht komen.
Wel merkten de studenten dat er een niveauverschil was tussen de aio’s en henzelf. De hbo’ers kregen voor de masterclass startte een cursus over chromatografie, die de aio’s niet volgden. De Regt: ‘Zonder die voorsprong hadden we het heel moeilijk gekregen.’ (RS)