Met ‘stoer ding’ winnen bouwkundestudenten de staalprijs

Met hun constructieve ontwerp hebben ze de flexibiliteit van een woontoren in aanbouw, verbeterd. Hiermee hebben Bas van de Westerlo en Joris Ketelaars, net afgestudeerd in Bouwtechnisch Ontwerpen in Tilburg, de eerste prijs gewonnen bij de STAALwedstrijd.

De 130 meter hoge woontoren, ook wel ‘het strijkijzer’ genoemd, wordt momenteel gebouwd op een driehoekige bouwlocatie, omringd door drukke verkeerswegen in Den Haag. Er komen 351 woningen in met oppervlakten die variëren van de 36 en 144 vierkante meter. Ze zijn bedoeld voor het huisvesten van zowel studenten als welgestelde gezinnen.
Voor hun afstudeerproject onderwierpen Van de Westerlo en Ketelaars de constructie van de woontoren aan een kritische analyse. Hun conclusie was dat het bestaande ontwerp een veranderende vraag naar bijvoorbeeld meer grote of kleine woningen in de toekomst niet aankan. Dat zou komen door de draagconstructie van betonnen schijven. Om de flexibiliteit van het gebouw te verbeteren, hebben de studenten de constructieve binnenwanden vervangen door staalkolommen. Als oplossing voor de verzwakte stabiliteit die deze ingreep met zich meebrengt, is het gebouw voorzien van een verticale ‘spalk’, in de vorm van een stalen megaframe.
Het is vooral de brede integrale aanpak waarvoor de jury van de STAALwedstrijd waardering heeft. ‘De gebruikswaarde in de toekomst is verhoogd door de geïntroduceerde flexibiliteit.’ Ook de esthetische uitstraling van het nieuwe ontwerp spreekt de jury aan: ‘Het is een stoer ding geworden.’

Elk jaar schrijft de vereniging Bouwen met Staal de STAALwedstrijd uit voor studenten bouwkunde en civiele techniek aan hogescholen, technische universiteiten, academies van bouwkunst en de opleiding Staalconstructeur BmS (Professional Master of Structural Engineering). (CB)