‘Nederlanders vinden België niet sexy en Belgen Nederland niet’

‘Zuid-Europa begint tien kilometer onder Breda’, aldus Wobine Buijs, de directeur van de Academie voor Marketing en Business Management en projectleider van GO! voor Avans. Zij heeft dit vandaag gezegd bij de presentatie van het project Grensverleggend Ondernemen (GO!), waaruit in Breda de opleiding Small Business & Retail Management is voortgekomen.

Het project is gepresenteerd aan leden van de Interparlementaire Benelux Raad. De Benelux Economische Unie is een van de subsidieverleners voor GO! geweest.
GO! is opgericht met het doel om grensoverschrijdend handelsverkeer te bevorderen. Nederlandse en Belgische docenten hebben samen het onderwijsprogramma ontwikkeld en daarbij onder andere gekeken naar de cultuurverschillen tussen Nederland en België.
Het traject voor de nieuwe opleiding is soms moeizaam verlopen. In België is de opleiding bijvoorbeeld pas drie jaar later, in 2004, van start gegaan, vanwege problemen met de Belgische regelgeving.
Het resultaat mag er zijn, zo wordt geconcludeerd. Docenten uit beide landen hebben veel van elkaar geleerd, bijvoorbeeld het projectgestuurd onderwijs, dat in België nog onbekend was.
De eerste studenten die ‘grensverleggend’ opgeleid zijn, zijn inmiddels afgestudeerd en ondernemers reageren enthousiast op GO! Het project heeft ook geleid tot spin-offs als ‘Project Zakendoen met Buurland’ en ‘Avans ondernemerscentrum’.
Alleen de stages van studenten in elkaars buurland lopen nog niet storm: ‘Nederlanders vinden België niet sexy en Belgen Nederland niet’, zegt Buijs. Veel studenten van de opleiding lopen daarom stage in landen als Singapore en Curaçao. (AR)