Negentigduizend euro in vijftien minuten uitgeven

Vandaag hebben de 36 beste propedeusestudenten van het afgelopen schooljaar van de technische opleidingen van Avans Hogeschool ieder een bedrag van 2500 euro ontvangen in het kader van de beurs ‘Pieken in Techniek’.

De voorzitter van de Raad van Bestuur van Avans, Harry Koopman, reikte de beurzen uit aan de studenten afkomstig van de locaties ‘s-Hertogenbosch, Breda en Tilburg. Koopman vertelde dat hij nog nooit in 15 minuten 90.000 euro had uitgedeeld. ‘Als mijn vrouw zag hoe snel ik geld uit kan geven, dan zou zij dat graag nog eens samen overdoen.’
Mary Stevens, tweedejaars Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda, weet nog niet wat zij met het geld gaat doen. ‘Ik wist van het bestaan van de beurs af, maar heb mij niet extra ingezet om dit te behalen. Het is leuk om erbij te krijgen, maar ik probeer ongeacht de beurs het meeste uit mezelf te halen.’
‘Waarschijnlijk ga ik het geld gebruiken om door te studeren na mijn hbo-opleiding’, vertelt Lisanne Snoeijen, tweedejaars Technische Bedrijfskunde in Tilburg. Snoeijen kreeg de beurs voor haar propedeuse Bouwkunde, een studie die zij niet meer volgt. ‘Technische Bedrijfskunde ligt mij meer.’ Snoeijen had niet het idee dat zij, in vergelijking met medestudenten, meer arbeid in haar studie stopt. ‘Integendeel. Ik heb er ook totaal niet bij stil gestaan dat ik een beurs zou kunnen krijgen. Het is leuk meegenomen.’ (AR)

Klik op foto voor vergroting