Niet verantwoordelijk voor fraude groepsgenoot

Een student Bedrijfseconomie in Breda is niet verantwoordelijk voor de fraude die zijn medestudente pleegde. De examencommissie van de opleiding mag zijn werkstuk daarom niet ongeldig verklaren. Die uitspraak deed het College van Beroep onlangs, nadat de zaak begin oktober voorkwam.

Volgens het college is het werkstuk van de student, over administratieve processen binnen bedrijven, inderdaad frauduleus tot stand gekomen. Net als in zes andere werkstukken, gemaakt voor dezelfde opdracht, komt een aantal identieke passages voor.
De examencommissie kon niet voldoende bewijzen dat de bewuste student zélf fraudeerde, vond het college. Hij heeft dat zelf altijd ontkend en zei bovendien tijdens de zitting, dat zijn toenmalige medestudente de fraude mondeling aan hem had toegegeven. Zij heeft de opleiding inmiddels verlaten.
De student kon alleen van fraude beticht worden als uit de opdracht zou blijken, dat alle onderdelen van het werkstuk samen gemaakt moesten worden. Dat was niet het geval. Het tweetal voegde voor het werkstuk daarom enkele individuele bijdragen samen, zodat de student te goedertrouw een frauduleus werkstuk inleverde.

Het college adviseert de examencommissie maatstaven te bedenken, aan de hand waarvan individuele bijdragen aan groepsproducten apart beoordeeld kunnen worden. Zo kunnen vergelijkbare zaken in de toekomst voorkomen worden, denkt het CvB. (RS)