Oppervlakkige vrienden via studie

Meer dan een kwart van Nederland houdt vrienden over aan de studietijd. Alleen zijn het lang niet altijd intieme vrienden.

Dat staat in het decembernummer van Psychologie Magazine. Het blad deed een steekproef onder 424 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar. De respondenten zeiden dat ze op het werk de meeste vrienden hebben ontmoet (39 procent). De middelbare school staat op de tweede plaats (30 procent) en dan volgen de studievrienden en vrienden ‘via mijn partner’: beide 27 procent.

De beste vrienden hebben meestal hetzelfde opleidingsniveau en ongeveer dezelfde leeftijd. Toch ontmoet men die niet bijzonder vaak tijdens de studie: werk, de buurt, ‘via via’ en de middelbare school leveren vaker diepe vriendschappen op. (BB/HOP)