Student onderzoekt walvisvaart in IJsland

René van den Kerkhof, vierdejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch, doet onderzoek naar de walvisvaart in IJsland.

Naast de verschillende vakken die hij aan de Bifröst University in IJsland volgt, is René ook bezig met een onderzoek naar de politieke standpunten over de walvisvangst binnen en buiten IJsland. Hij interviewde daarvoor onder andere de IJslandse minister van Visserij, die onlangs toestemming heeft gegeven voor het commercieel jagen op dertig dwergvinvissen en negen vinvissen. Op het moment van het interview is de eerste boot uitgevaren, zo is op de weblog van René te lezen. De student hoopt na het onderzoek ‘een degelijke en goed onderbouwde mening’ te hebben over het onderwerp.
Natuurlijk is de student zelf ook de zee opgegaan om walvissen te spotten. ‘Na meer dan 2 uur op zee te hebben gevaren was het dan eindelijk raak: een Minke-Whale (ongeveer 10 meter lang) die wat lucht kwam happen boven water. Omdat ik zo onder de indruk was van dit dier is het mij niet gelukt om het op de digitale plaat vast te leggen’, schrijft hij op zijn weblog. Het dagboek van René van den Kerkhof is te lezen op icecool.waarbenjij.nu (CB)