‘Zet studenten voor de klas’

Het CDA wil dat universitaire studenten op vrijwillige basis stage kunnen lopen in het onderwijs.

Als de studenten eenmaal zien hoe leuk het is om voor de klas te staan, kiezen ze misschien sneller voor een baan in het onderwijs, redeneren de christendemocraten. De regeringspartij hoopt daarmee het lerarentekort te bestrijden.
De Partij van de Arbeid ziet weinig in het plan. Niets tegen stagairs, maar die bieden geen structurele oplossing, meent de partij.
Al jaren zeggen deskundigen dat er een lerarentekort aankomt. Volgens de huidige voorspellingen zou het grootste gat in het jaar 2010 geslagen worden: de komende jaren gaan veel babyboomers met pensioen en de aanwas van nieuwe leraren is onvoldoende. (BB/HOP)