Actie tegen experimenten op dieren

Geschreeuw en sirenes vormden gistermiddag de achtergrondmuziek bij de lunch van studenten en medewerkers aan de Hogeschoollaan in Breda.
Een groepje van zes activisten demonstreerde bij het bedrijf Novartis, een van de bedrijven in het aanpalende kantorenpark, tegen experimenten op dieren. De politie hield daarbij een oogje in het zeil.

Novartis is een wereldwijde medicijnenproducent. Voor het testen van de medicijnen maakt het bedrijf gebruik van de diensten van het Engelse bedrijf Huntingdon Life Sciences. Dat bedrijf zou, zo stellen de activisten, dagelijks zeker vijfhonderd puppies doden bij het testen van Novartis-medicijnen.
De fabrikant wijst de werkwijze van de activisten af, maar heeft wel ‘enig begrip voor de morele kwesties die de actievoerders aanhalen’, aldus een woordvoerder. Daarnaast stelt hij dat het bedrijf de voor sommige medicijnen wettelijk verplichte dierproeven tot een minimum beperkt en dat de dieren daarbij ‘zeer goed’ verzorgd worden. (RS)