Christel Zwering wint Avans Scriptieprijs

Met haar scriptie ‘Jongeren en alcohol, onderzoek naar een nieuwe voorlichtingsmethode’, heeft Christel Zwering de Avans Scriptieprijs gewonnen. Ze studeerde deze zomer af aan de Academie voor Sociale Studies ‘s-Hertogenbosch.

De studente voerde haar onderzoek uit voor Novadic-Kentron, netwerk voor verslavingszorg. Ze bedacht een watercampagne voor uitgaansgebied Stratumseind in Eindhoven. Aan jongeren moest duidelijk gemaakt worden dat het belangrijk is om preventief water te drinken tijdens het uitgaan, ter afwisseling van alcohol. Met posters en kaarten met daarop de slogan ‘Water, fok die kater’ en watermeisjes en -jongens die in opvallende blauwe pakjes water uitdeelden, werd aan jongeren de boodschap overgebracht.
De jury van de scriptieprijs vond Christels onderzoek actueel en maatschappelijk relevant, maar bovenal origineel. Ze heeft de campagne ook getest. Haar onderzoek draagt bij aan het maatschappelijk debat, zei Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, die de prijs (1500 euro) uitreikte.
‘Vooral de watermeisjes en -jongens sloegen goed aan bij de jongeren’, vertelt Christel. ‘Jongeren zijn zich er wel bewust van dat water drinken goed is, maar water is vaak net zo duur als een biertje.’
De campagne wordt ook uitgevoerd in Roosendaal, Tilburg en Breda. (SW)