Confetti tegen hoge kamerhuur in Parijs

Om te protesteren tegen de hoge kamerhuren hebben Parijse studenten een vrolijke actie bedacht: ze komen langs op kijkavonden van huisjesmelkers en bouwen ter plekke een feestje.

In Parijs betaal je al snel 850 euro voor een kamer van drie bij zes. Een clubje strijdbare studenten had er genoeg van. Gewapend met confetti, ballonnen en champagne denderen ze naar binnen bij kamerbemiddelingsbureaus en huisjesmelkers. Muziek aan, volumeknop op tien en voetjes van de vloer.
De Franse minister van volkshuisvesting & sociale cohesie heeft de actievoerders intussen ontvangen. Hij slaagde er niet in hen van zijn beleid te overtuigen.
De actiegroep noemt zich ‘Jeudi-noir’, zwarte donderdag. De naam verwijst naar de dag in de week waarop de nieuwe advertenties voor de ruiten van de kamerbureaus verschijnen. Een trieste dag, vinden de actievoerders. (BB/HOP)