Draadloos internet in heel Groningen

Internetten in de stad Groningen wordt een stuk eenvoudiger. Als de gemeenteraad akkoord gaat, krijgt de studentenstad in september als eerste gemeente in Nederland een draadloos wifi-net voor de hele stad.

Dat meldt de nieuwssite www.edusite.nl. De mogelijkheden voor het netwerk zijn onderzocht door TNO, op initiatief van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool.
Het stadsbestuur is enthousiast over de uitkomsten. De gemeente wil haar ambtenaren laten telefoneren via het netwerk, de RUG is vooral geïnteresseerd omdat studenten overal in de stad gratis kunnen internetten. Een woordvoerder van de instelling weet nog niet precies hoe het netwerk tot stand moet komen. ‘We hebben overwogen om op achttienduizend lantaarnpalen een “access point” te plaatsen, maar dat is erg duur. Een andere mogelijkheid is het plaatsen van sterkere zendmasten. Dat zouden er zo’n duizend zijn’, zei hij tegen Edusite.
De woordvoerder waarschuwt studenten die denken dat ze dankzij het wifi-net geen breedbandverbinding meer nodig hebben. ‘Het is wat mij betreft geen alternatief voor een draadverbinding. We zullen overbelasting tegengaan.’ (TdO/HOP)