Extra werk door waterschade in Xplora

Door waterschade in Xplora, het nieuwe leercentrum aan de Hogeschoollaan in Breda, moet de bekabeling op de begane grond en de eerste verdieping vernieuwd worden.

Leo Jansson, projectleider nieuwbouw, verwacht niet dat hierdoor het nieuwe Xplora later opengaat. Wel kunnen de medewerkers van het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) nu niet in de kerstvakantie verhuizen. Ze verhuizen een paar weken later. Ook met de inrichting van de mediatheek en de verschillende soorten werkplekken voor studenten wordt later begonnen.
‘We kunnen de tweede verdieping al inrichten’, zegt Carel Geenen, directeur van het LIC. ‘Daarna de eerste verdieping en later de begane grond. We zouden eerst in de kerstvakantie al beginnen en tijdens de vakantie doorwerken, dat hoeft nu niet. We hadden dan wat meer lucht gehad. Nu moeten we strakker plannen om Xplora toch op 29 januari te kunnen openen.’

De waterschade ontstond vorige week bij het ‘afpersen’ van de leidingen. Daarbij wordt extra druk op de leidingen gezet, om te testen of ze in orde zijn. Wat er precies fout is gegaan, is volgens Jansson niet helemaal duidelijk. Dat wordt een verzekeringskwestie. Het gevolg was in ieder geval dat er op de eerste verdieping en de begane grond een laagje water kwam te staan van een paar millimeter. Genoeg om de onderliggende leidingen nat te maken.
De leidingen op de eerste verdieping zijn al vernieuwd. De werkmannen beginnen morgen met de begane grond. De Xploravloer van meer dan 1500 vierkante meter moet gedeeltelijk worden opengemaakt. Er liggen tapijttegels en ‘computertegels’ van vier centimeter op. Jansson verwacht dat deze werkzaamheden tot ongeveer 22 december zullen duren. Omdat er extra mankracht en man-uren op worden gezet, blijft de vertraging beperkt, aldus de projectleider. In de nieuwbouw wordt op het moment zowel ’s avonds als in het weekend gewerkt. (PM)