Goed onderwijs geen effect op ‘zesjesstudent’

Goed onderwijs verhoogt de motivatie van studenten die hun vakgebied interessant vinden. Bij studenten die om andere redenen voor hun opleiding hebben gekozen (zoals het salarisperspectief) is dit effect niet zichtbaar.

Dat blijkt uit de Loopbaanmonitor Onderwijs 2006. Wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en het onderzoeksbureau Ecorys
onderzochten in opdracht van het ministerie van onderwijs de arbeidsmarktpositie van startende leraren.
Hoe interessanter de vakken, hoe sterker studenten gedreven zijn om te leren. Maar als een student alleen maar komt om studiepunten te
scoren, is goed onderwijs parels voor de zwijnen.
Volgens onderzoeker Ruud van der Aa gelden de resultaten waarschijnlijk ook voor andere opleidingen. ‘Ik zie niet in waarom studenten van de lerarenopleidingen op dit punt zouden verschillen van anderen, die bijvoorbeeld rechten of economie studeren. Maar dat zou je moeten onderzoeken.’ (BB/HOP)