Kerst-donderbrief voor ATM

De medewerkers van de Academie voor Technologie en Management (ATM), met opleidingen in Breda en Tilburg, hebben net voor de kerst een pittige brief gekregen van de Raad van Bestuur. De ATM moet op allerlei fronten binnen enkele maanden snel verbeteren.

In de brief staat dat ‘als het tij binnen ATM binnen enkele maanden niet wezenlijk keert, voor het voortbestaan van ATM gevreesd moet worden.’
De Raad van Bestuur (RvB) – bij monde van Frans van Kalmthout – geeft in zijn brief aan dat de instroom bij ATM al jaren daalt. De docenten hebben volgens de raad nauwelijks contact met het werkveld, studenten zijn ontevreden en onder docenten hangt een cynische klaagcultuur.
Allerlei maatregelen om deze punten te doorbreken hebben volgens de RvB niet genoeg effect gehad. Zo is onder meer de opleiding Werktuigbouwkunde naar Breda verhuisd, omdat er te weinig studenten waren om de opleiding in zowel Breda als Tilburg aan te bieden. Er is een nieuwe opleiding toegevoegd: Human Care Technology. Er is ook geprobeerd interne processen te verbeteren en het docentencorps te veranderen. Dit alles zonder veel succes, aldus de RvB.
Om die reden is een managementadviesbureau ingeschakeld: Holland Counsulting Group, dat van afgelopen augustus tot oktober onderzoek heeft gedaan. Conclusie van dit onderzoek was dat de situatie bij ATM ‘zorgelijk’ is. Zonder flinke maatregelen zal het niet lukken om het tij tekeren, meent het bureau.
De RvB zegt in zijn brief ook: ‘De Raad van Bestuur accepteer niet dat er academies zijn, die in hun ontwikkeling en kwaliteit aanmerkelijk achterblijven bij de andere academies van Avans Hogeschool’.
Samen met de directie van de ATM en het adviesbureau wordt nu een plan van aanpak gemaakt dat in januari wordt gepresenteerd. ‘De Raad van Bestuur heeft met het bovenstaande aangegeven dat hij in de komende jaren gericht wil investeren in de ontwikkeling, verbetering en vernieuwing van ATM. Hij wil dat proces realiseren met de directie en met de medewerkers die bereid zijn aan dit proces deel te nemen en daarvoor verantwoordelijkheid willen nemen.’
En, zo eindigt de brief: ‘Van verder doorgaan op de huidige weg wordt daarentegen niemand gelukkig.’
Bij de ATM was, zover bekend, vanmiddag niemand meer bereikbaar voor een reactie. (PM)