‘Maatjesproject’ genomineerd voor landelijke prijs

Het project ‘Kamer+’, een samenwerking tussen de Academie voor Sociale Studies in Breda en jeugdhulpverleningsinstantie Stichting de Zuidwester is genomineerd voor de zilveren woonladder en een bedrag van tienduizend euro.

Studenten Sociale Studies en jongeren van de stichting wonen in dit project samen in een studentenhuis. ‘Dit gebeurt op basis van gelijkwaardigheid’, zegt Mieke de Haas, projectbegeleider van Avans.
De bedoeling van het project is dat studenten ondersteuning bieden aan jongeren die een opstapje nodig hebben om zelfstandig te gaan wonen. Deze ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit het verwerken van binnenkomende post.

‘De student is geen hulpverlener, maar meer een goede buur’, zegt De Haas. ‘Ze fungeren als maatjes; ze bieden een luisterend oor en geven op basis van gelijkwaardigheid advies.’
De jongeren kunnen in het studentenhuis een jaar ‘oefenen’ met het wonen en of ze het zelfstandig kunnen redden, waarna doorstroming naar een zelfstandige woning of een indicatie voor beschermde woonvorm aan de orde is. Studenten maken intensief kennis met de wereld van hun toekomstige clienten en kunnen studiepunten halen met het project. Momenteel doen tien Avansstudenten mee.

Het maatjesproject, zoals het initiatief ook wel wordt genoemd, is een van de drie kanshebbers voor het bedrag van tienduizend euro. Deze prijs wordt op 14 december uitgereikt bij de slotmanifestatie van ‘Geef opvang de ruimte’. Dit is een samenwerking tussen de vereniging van woningcorporaties Aedes, Federatie Opvang en de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting. Het ‘Kamer+’ project is een van de vijftig inzendingen.
Mocht de tienduizend euro gewonnen worden, dan zal het geld naar het ‘maatjesproject’ gaan. (AR)