Derdejaarsstudenten van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda hebben een eigen themakanaal opgezet: Wortelkanaal. Vanmiddag om half één is de eerste testuitzending te zien op www.wortelkanaal.net.
De opdracht van de opleiding was een webomroep te maken. Wortelkanaal is een interactief mediakanaal op internet, waarbij alle programma’s gericht zijn op een jong publiek waarin diepgang op een luchtige manier centraal staat. ‘Wortelkanaal biedt de kijker een nieuwe manier van tv kijken’, zegt CMD-student Roy Romviel. Volgens hem is het vergelijkbaar met de jongerenzender BNN. ‘BNN en Wortelkanaal maken allebei televisie voor een jong publiek. Toch is er een groot verschil: Wij zenden uit op internet, waardoor we meer mogelijkheden bieden. De kijker kan actief deelnemen aan een programma.’
Wortelkanaal is misschien een rare naam voor een themakanaal, maar Roy heeft er een goede verklaring voor: ‘We maken diepgaande programma’s met een knipoog. Met de programma’s gaan we terug naar de wortels van de samenleving. We onderzoeken de wortels van een bepaald persoon of onderwerp.’
Een van de programma’s die vanmiddag in de testuitzending aan bod komt, is een programma dat verschillende subculturen onder de loep neemt. Zo komt in het programma straatvoetballer Ruud Bos aan bod. ‘We willen laten zien hoe de mensen in een bepaalde subcultuur écht zijn’, verklaart Roy.
Om half één is de eerste testuitzending, maar de studenten zijn nog ‘even relaxed als altijd’. Roy: ‘Ik voel me erg oké. Gisteren was ik wel wat gespannen, door alle voorbereidingen op het laatste moment.’
De uitzending is vandaag van half een tot kwart voor een te volgen op www.wortelkanaal.net. De officiële lancering is op 18 januari. (HC)
Punt. Of had jij nog wat?