Na bachelor in een jaar lesbevoegd

In de strijd tegen het dreigende lerarentekort biedt het hbo afgestudeerde bachelors de kans om in één jaar hun tweedegraads lesbevoegdheid halen. Voor de ‘kopopleiding’ krijgen zij extra studiefinanciering.

Dat meldde de HBO-raad gisteren. De kopopleiding staat open voor hbo-bachelors, maar ook voor universitaire bachelors. De afgestudeerden kunnen aan de slag in het vmbo, mbo of de onderbouw van havo en vwo.

In 2004 ging een proef met de speciale lerarenopleiding van start en die is naar tevredenheid verlopen. In het eerste jaar trok de opleiding vijftig studenten, het jaar daarop 97 en in het derde jaar 170. De hogescholen verwachten een verdere toename.

De overheid voorspelt een tekort aan leraren in 2010. Dan gaat een grote groep docenten van de babyboom-generatie met pensioen. De aanwas van jonge docenten kan dit gat niet vullen. (BB, HOP)