‘Niet alles draait om Microsoft’

Tien studenten Informatica in Breda hebben de site YeoWeo.com gemaakt. Het is een zoekmachine voor zogenaamde open source programma’s, dit zijn gratis varianten van meestal dure computerprogramma’s.

‘Niet alles draait om Microsoft. Wij willen de ogen van studenten openen.’ De vierdejaarsstudenten Mark van der Meijden en Kevin Scheffel zijn twee van de mensen achter YeoWeo.
Zij vinden dat iedereen van het bestaan van open source programma’s moet afweten, maar dat er in de opleiding te weinig voor is aandacht is. ‘De programma’s zijn gratis, dus studenten hebben veel minder kosten. Bovendien zie je dat ook overheden en bedrijven met de programma’s beginnen te werken.’

YeoWeo is bedoeld om mensen op een laagdrempelige manier in aanraking te laten komen met de verschillende programma’s. ‘Zo kun je zoeken op het commerciële product en dan de gratis varianten vinden, vragen over programma’s stellen via e-mail en het is de bedoeling dat we ook handleidingen op de site gaan zetten’, zegt Van der Meijden.
Open source programma’s zijn net zo stabiel en veilig als de dure originelen. ‘Ze worden ook constant geüpdatet door gebruikers zelf. Veel van deze programma’s zijn dan ook gebruiksvriendelijker’, zegt Scheffel. Open Office is bijvoorbeeld een synoniem van Microsoft Office.

Op dit moment staan er vijf categorieën op de site: kantoor, beveiliging, communicatie, internetondersteuning en foto/video. ‘De intentie is om dit aantal verder uit te breiden. Er komen constant nieuwe open source programma’s bij’, zegt Van der Meijden.
YeoWeo is een onderneming. De studenten willen door reclame op de site en nevenactiviteiten inkomsten gaan genereren.
Ga naar www.yeoweo.com voor meer informatie. (AR)