Nieuw gebouw: nieuwe printers en kopieerapparaten

Avans heeft de nieuwbouw in de drie Avanssteden aangegrepen om nieuwe printers en kopieerapparaten aan te schaffen. Vandaag worden in het nieuwe academiegebouw in Breda alle kopieerapparaten en printers vervangen.

Dat had eigenlijk bij de verhuizing moeten gebeuren, maar het nieuwe systeem bleek op de locatie Verbeetenstraat nog veel kinderziektes te hebben.
Avans heeft de aanschaf van de nieuwe apparaten Europees aanbesteed en Océ heeft de opdracht binnengesleept. Océ kwam met een systeem waarbij de gebruiker een opdracht geeft voor printen via zijn computer naar in principe alle kopieerapparaten (die dus ook kunnen printen). Iedere willekeurig kopieer-/printapparaat in het gebouw kan vervolgens de opdracht uitvoeren.
Deze methode is relatief nieuw. Océ had volgens projectleider Ron Elshout er niet bij verteld dat het bedrijf het nog nooit uitgevoerd had zoals het bij Avans gedaan zou worden. ‘Avans heeft toen bedongen dat het bedrijf een proefopstelling zou maken. Dat is gebeurd. Vervolgens is in de Verbeetenstraat begonnen. Toen zijn er nog veel kinderziektes uitgehaald’, vertelt Elshout. Hij denkt dat de grootste problemen nu wel verholpen zijn, maar sluit niet uit daar er gaandeweg nog kleine dingen aangepast moeten worden.

In het nieuwe systeem worden printjes van studenten van het saldo op hun facilitycard afgeschreven. Ze hoeven dus niet meer bij de servicepunten tegoeden te gaan kopen voor printen of kopiëren. Een zwart/witafdruk kost de student 5 cent, net als nu.
Bij de werknemer komen de printjes op het budget van zijn academie of dienst. Dit geldt ook voor kopiëren. Het oude systeem waarbij de werknemer duizend kopieertikken op zijn facilitycard krijgt, vervalt.
Begin volgend jaar is het C-gebouw aan de Hogeschoollaan in Breda aan de beurt. Als alle kopieer-/printapparatuur daar vervangen is, krijgt gefaseerd de rest van Avans de nieuwe apparatuur. In ‘gesloten’ kantooromgevingen behouden werknemers hun eigen printers, maar ze kunnen wel altijd van de algemene printers gebruik maken.

Avans gaat Océ per print betalen. De school gaat ervan uit dat er zestien miljoen afdrukken per jaar zullen plaatsvinden. (PM)