Restauratie Collège Néerlandais

Het gebouw van architect Willem Marinus Dudok op de universitaire campus van Parijs zal worden gerestaureerd. Daaraan draagt Nederland twee miljoen euro bij. Het ministerie van OCW wil er straks meer Nederlanders laten verblijven.

In het ‘Collège Néerlandais’ (1938) wonen studenten en onderzoekers van allerlei nationaliteiten. Er zijn honderdvijftig kamers. Toch verblijven er op dit moment maar drie Nederlandse studenten in het architectonische meesterwerk. Na de restauratie moeten dat er 75 worden, laat een woordvoerder van het ministerie van OCW weten.
‘Veel Nederlanders gaan naar Parijs om de taal te leren en denken dat je in het Collège Néerlandais alleen maar landgenoten tegenkomt’, meent de woordvoerder. ‘Maar dat is helemaal niet waar.’
Het gebouw is eigendom van de Cité Internationale Universitaire de Paris, maar valt te beschouwen als Nederlands cultuurgoed. Enkele jaren geleden is het op de Franse monumentenlijst gezet. (BB/HOP)