Studenten klagen over onervaren docenten voor de klas

Sommige docenten kunnen geen les geven. Er zijn te weinig contacturen, die bovendien erg versnipperd zijn. Deze klachten kwamen naar voren tijdens de academieraadsvergadering van de Bossche Academie voor Sociale Studies.

´Ik kom soms voor een of twee uurtjes naar school. In de lessen is er weinig tijd voor verdieping. Het is vrij oppervlakkig. Vaak voegt de les niets toe aan het boek. Ik vraag me dan af waarom ik naar school ben gekomen.´ Deze kritiek uit Marieke, studentlid en eerstejaars Social Work tijdens de academieraadsvergadering op woensdag 20 december.

Ook de kwaliteit van de docenten rammelt volgens de studentleden aan alle kanten. Er zijn docenten die termen niet kunnen uitspreken of geen antwoord kunnen geven op vragen. ´Ik maak wel eens mee dat een docent het hoofdstuk niet heeft gelezen, terwijl wij het wel moesten lezen. Soms vragen ze aan ons hoe ze les moeten geven´, geeft xe aan.

Dat er minder goede docenten voor de klas staan, wijt directeur Cees van Dongen aan het feit dat 50 procent van het personeel een tijdelijk contract heeft. Omdat vaak voor de korte termijn een docent wordt gezocht, komen de meesten ‘zo van de straat’. In het nieuwe personeelsbeleid wordt dat probleem aangepakt. Komende maand worden de competenties in beeld gebracht van de zittende en tijdelijke docenten.
De academie wil volgend jaar het percentage vast personeel verhogen naar 75 procent. Onder vast personeel vallen ook de mensen die maximaal voor drie jaar worden aangenomen. Omdat ze voor langere tijd worden aangetrokken, kan volgens Van Dongen de kwaliteit van die docenten beter onder de loep worden genomen.

Naast de kritiek op de docenten vinden de studentleden de roosters erg studentonvriendelijk. De velen tussenuren zijn een bron van ergernis. Soms komen ze voor een of twee uurtjes naar school en dat vinden ze veel te weinig. ´Regelmatig zie ik een leeg lokaal waar we les in hadden kunnen hebben´, zegt Sjoerd Bergmans, studentlid en eerstejaars Social Work. Maar dat is niet mogelijk, omdat het lokaal volgens het rooster bezet had moeten zijn. Hij vindt daarom dat docenten die een lokaal leeg laten staan zonder dat te melden daarop moeten worden aangesproken. Het zou een oplossing kunnen zijn van het roosterprobleem.
Van Dongen geeft aan dat er in Den Bosch een onderzoek loopt naar hoe de roosters studentvriendelijker kunnen worden gemaakt. (CB)