Studenten slachtoffer van inbraak

Tilburgse studenten zijn vaak slachtoffer van inbraak. Vooral laptops zijn gewild onder inbrekers. In de periode van 1 oktober tot en met 22 november zijn er 26 aangiftes geweest van inbraak in studentenwoningen. In dezelfde periode vorig jaar ging het om tien inbraken.

De politie Midden- en West Brabant, waaronder Breda valt, kan geen cijfers geven van inbraak in Bredase studentenwoningen. Deze worden namelijk niet apart geregistreerd. ‘Wij zien geen stijging van de inbraak bij studenten’, zegt Ivo Oosterbaan van politie Brabant-Noord, District Den Bosch, maar zij registreren niet specifiek de aangiften van studenten. Tilburg registreert de cijfers wel omdat er in deze stad veel studentenhuizen zijn.

Bewoners van studentenhuizen laten vaak vreemden binnen via de algemene deurbel, bovendien zijn de sloten van de huizen meestal verouderd. Om studenten op deze kwetsbaarheden te wijzen, heeft de politie in Tilburg vorig jaar een speciaal op studenten gerichte anti-inbraakcampagne gehouden. ‘Het lijkt erop dat het effect hiervan langzaam minder geworden is’, zegt een woordvoerder van politie Tilburg. Het is nog niet duidelijk of er komend jaar weer een anti-inbraakcampagne voor studenten komt.

‘Wij hebben nog nooit zo’n project gehad’, zegt Oosterbaan van de politie in Den Bosch. ‘Nu moet ik zeggen dat inbraak in studentenhuizen ook nooit een item is geweest bij ons.’ De Bredase politie is wel bezig met inbraakpreventie. Zij doen dit in een algemeen verband, dus niet specifiek gericht op studentenwoningen. Volgens een woordvoerder is dat omdat Breda geen echte studentenstad is.

In Groningen hebben ze sinds augustus twee speciale agenten voor studentenzaken in dienst. Zij zien toe op de beperking van geluidsoverlast, maar geven ook voorlichting over inbraakpreventie. (AR)