Studentenkamers in Amsterdam en Utrecht het duurst

Studenten betalen gemiddeld het meeste voor een kamer in Utrecht en Amsterdam. De goedkoopste kamers worden aangeboden in Leeuwarden en Arnhem. Dit blijkt uit onderzoek van Studentenhuisvesting.nl onder 1200 studenten.

In Amsterdam kost de gemiddelde kamer 310 euro en in Utrecht 290 euro per maand. De kamers in die steden zijn gemiddeld 18 en 15 vierkante meter.

In Brabant is Breda de stad waar studenten het langst op een kamer moeten wachten; gemiddeld vier maanden. Een Bredase kamer kost 261 euro voor een oppervlakte van 18 vierkante meter. In Tilburg betaalt een student 248 euro voor 17 vierkante meter. Den Bosch is iets goedkoper; gemiddeld kost een kamer daar 257 euro. De kamer heeft dan 18 vierkante meter. In beide steden is de student ongeveer drie maanden op zoek naar een eigen stek.

De studentenkamers in Utrecht zijn samen met die in Zwolle en Enschede de kleinste kamers in Nederland. Een gemiddelde kamer in Enschede is met 210 euro de goedkoopste kamer en 30 procent goedkoper dan een kamer in Utrecht die net zo groot is. De grootse kamers zijn te vinden in Amersfoort en Leeuwarden. De grootte van de kamer is daar gemiddeld 25 vierkante meter. (HC)