Topsporters studeren voor nop bij OU

Topsporters kunnen met ingang van dit collegejaar gratis studeren aan de Open Universiteit. De afstandsuniversiteit heeft hiertoe een convenant gesloten met NOC*NSF. Als tegenprestatie maken de sporters reclame voor de OU.

Het vooralsnog driejarige project biedt ruimte aan 75 topsporters. Zij krijgen dezelfde studiebegeleiding en tentamens als andere afstandstudenten en kunnen daarvoor terecht in een van de twintig vestigingen van de afstandsuniversiteit in Nederland en Vlaanderen. Een woordvoerder van de Open Universiteit is enthousiast. ‘Voor ons zijn topsporters een prima rolmodel voor levenlang leren. We kunnen via deze vaak drukbezette mensen laten zien dat de Open Universiteit een prima optie is voor mensen die naast een intensieve loopbaan studeren.’

Twee topsporters maken inmiddels gebruik van het project: roeister Annemarie van Rumpt doet er een opleiding personeelsmanagement en handbalster Saskia Mulder doet de masterstudie accounting and finance. ‘Zij zitten echt in de voorhoede’, legt de OU-woordvoerder uit. ‘De topsportcoördinatoren van NOC*NSF hebben namelijk pas vorige week een brief gekregen. Maar deze mensen waren al aan hun opleiding begonnen en hebben de kans gekregen om met terugwerkende kracht aan het project mee te doen.’ (TdO/HOP)