Vijf genomineerden Avans Scriptieprijs

Imke van Hezewijk, Christel Zwering, Bart Kempe, Marieke Vermeulen en Marili Willems maken kans op de Avans Scriptieprijs.

De winnaar van de jaarlijkse Avans prijs wordt 14 december tijdens een feestelijke bijeenkomst aan Avans Hogeschool in Den Bosch bekendgemaakt. De student die volgens een deskundige jury de beste afstudeerscriptie heeft geschreven, wint 1500 euro.

De genomineerde scripties zijn erg verschillend van elkaar. Imke van Hezewijk is HBO-student Verpleegkunde Breda en heeft onderzoek gedaan naar de belevingen van de ouders van een te vroeg geboren baby. Door middel van interviews met ouders beschrijft ze wat er in de ouders omgaat.

Met haar plan ‘Jongeren en Alcohol’ wil Christel Zwering, student Culturele Maatschappelijke Vorming in Den Bosch, jongeren bewust maken van de effecten van alcoholgebruik.

Bart Kempe van de opleiding Bedrijfskundige Informatica en Dienstverlening en Management in Breda, heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop de luchtkwaliteit verbeterd kan worden. ‘Ik vind de luchtkwaliteit erg belangrijk voor de gezondheid van de Nederlanders’, zegt Bart. Hij blijft nuchter als het gaat om zijn kans om te winnen: ‘Er zijn 5 studenten genomineerd, dus ik heb een kans van één op de vijf. Maar alle projecten zijn goed, het is erg spannend.’

Is het mogelijk op basis van wetgeving, literatuur en rechtspraak de studiefinanciering met terugwerkende kracht in te trekken? Deze vraag beantwoordt Marieke Vermeulen van de opleiding HBO Rechten in haar scriptie ‘Herziening studiefinanciering met terugwerkende kracht.’

Marili Willems van de academie voor Pedagogisch Onderwijs Breda toont in haar onderzoek ‘In het spel ziet u wat het kind kan’ aan dat de ondersteuning van een leraar de ontwikkeling, motivatie en leerproces van het kind bevordert.

De scripties worden onder andere beoordeeld op toegankelijkheid, oorspronkelijkheid, maatschappelijke relevantie, samenhang tussen theorie en praktijk, praktische bruikbaarheid en actualiteit. (HC)