Wankele financiële basis voor Europese Technische Universiteit

Het is de vraag of de oprichting van het European Institute of Technology haalbaar is. Van de 2,4 miljard euro waarmee de ‘Europese TU’ uit de startblokken moet, is slechts 309 miljoen euro gegarandeerd.

In antwoord op vragen van de VVD schrijft minister Van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat ruim 1,5 miljard uit de onderzoeksprogramma’s van de EU zou moeten komen. Naar dit soort fondsen kunnen echter ook andere onderzoeksinstellingen meedingen. Het resterende half miljard zou moeten komen uit vrijwillige bijdragen van EU-lidstaten, het bedrijfsleven en via inkomsten uit octrooien.
Het technologie-instituut is een plan van de voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso. Hij hoopt dat een Europese tegenhanger van de Massachusetts Institute of Technology de Europese kenniseconomie aanjaagt.
Frankrijk droomde al van een nieuwe superuniversiteit binnen zijn grenzen. Andere lidstaten, waaronder Nederland, waren daar niet enthousiast over en hamerden met succes op de vorming van een overwegend virtueel netwerk van bestaande technische universiteiten. (TdO/HOP)