De Academie voor Management en Bestuur (AMB) in Den Bosch is voorgedragen voor het keurmerk ‘Investors in People’. Met het keurmerk laat je zien dat je als organisatie gericht bent op mensen.
‘Een nuttig instrument’, vindt academiedirecteur Titia Bredée. ‘Mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. We zijn een academie met tachtig docenten en ondersteuners.’
Assessoren van Investors in People Nederland (IiP) hebben de academie doorgelicht om te kijken of ze voldoen aan alle facetten van het keurmerk. Het eerste assessment vond plaats in november, het tweede afgelopen dinsdag. IiP brengt advies uit aan TNO, dat kijkt of de procedure die de assessoren gevolgd hebben juist is.
De academie heeft het proefassessment met Investors in People overgeslagen en in het voorbereidingstraject zelf alle processen tegen het licht gehouden, zoals het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en het businessplan. Die zijn besproken met het hele team. ‘We vonden dat het haalbaar was om meteen het assessment te laten afnemen. Het past bij onze academie’, zegt Bredée.
Naar aanleiding van het assessment kreeg de academie ook verbetertips. Zo moet er een duidelijkere koppeling zijn tussen het opleidingsjaarplan en de POP’s van medewerkers. Ook moet de introductie van nieuwe medewerkers beter gestroomlijnd worden. De coach die nieuwe medewerkers begeleid zou ook lesbezoeken moeten afleggen.
Om het keurmerk te behouden wordt het assessment regelmatig herhaald.
De AMB is de eerste academie van Avans die met Investors in People aan de slag is gegaan. De Academie voor Financieel Management is ermee bezig en de Academie voor Marketing gaat er mee beginnen. [SW]
Punt. Of had jij nog wat?