Belastingtruc voor studenten met bijbaan

Studenten met een fikse bijbaan kunnen dankzij een belastingtruc voorkomen dat ze studiefinanciering moeten terugbetalen. Dat melden enkele regionale dagbladen.

Het kan en het mag, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van OCW. Maar 2007 is wel het laatste jaar waarin de truc werkt. Vanaf 1 januari volgend jaar gelden er nieuwe regels.

Studenten mogen dit jaar ruim tienduizend euro netto verdienen naast hun studiefinanciering. Verdienen ze meer – en vergeten ze hun beurs stop te zetten – dan moeten ze normaal gesproken hun studiefinanciering terugbetalen en krijgen ze een boete voor het gebruik van de ov-jaarkaart. Maar daar valt aan te ontkomen.

Dit is het idee: betaal aanvankelijk te veel belasting, zodat het netto salaris onder de bijverdiengrens duikt. Vraag daarna die extra belasting terug met een T-biljet. Die teruggave telt niet mee voor het netto inkomen en blijft dus buiten beschouwing als de IB-groep haar controles uitvoert.

Dit plan kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Wie geen loonbelastingverklaring invult, betaalt bijvoorbeeld standaard het hoogste belastingtarief van 52 procent. Het geld kan binnen vijf jaar worden teruggevraagd via het T-biljet. [BB, HOP]