‘De overheid is niet alleen lastig voor ondernemers’

De overheid maakt niet alleen vervelende regeltjes, maar stimuleert ondernemerschap. Onno Hoes, gedeputeerde voor Economische Zaken van de provincie Noord-Brabant, zwom met die boodschap tegen de stroom in tijdens een workshop, die hij gaf vanwege de opening van Xplora in Breda.

Hoes gaf de workshop vanmorgen aan zo’n vijftig studenten van de Bredase opleidingen Communication & Multimedia Design, Commerciële Economie, Small Business & Retail Management en van de Tilburgse Juridische Hogeschool. Volgens hem doet de overheid veel om ondernemerschap te steunen. ‘Overheden maken niet alleen vervelende wetten. Er zijn allerlei stimulerende maatregelen en je kunt voor veel zaken subsidie krijgen. Maar daar moet je wel actief achteraan.’

Enkele studenten bleken, in een familiebedrijf of een eigen onderneming, al in het bedrijfsleven actief en waren het niet met de Bossche politicus eens. Vooral lokale overheden moesten het ontgelden. ‘Als ik appartementen voor toeristen wil laten bouwen krijg ik zonder uitleg te horen dat mijn idee niet in het bestemmingsplan past, terwijl iemand anders in hetzelfde dorp wel toestemming krijgt’, haalde een in het toerisme actieve student een praktijkvoorbeeld aan.

Bedrijfsmatig en efficiënt werken is aan ambtenaren niet besteed, wisten de studenten zeker. Hoe zit het dan met projecten als ondernemend ambtenaarschap? ‘Kun je dan wel mee stoppen’, vond de student, die het voorlopig zonder appartementen moet stellen.

De politicus stak de ondernemende studenten een hart onder de riem. Volgens hem kunnen ook gemeenteambtenaren hulpvaardig zijn. Als je samen de goede toon maar vindt. ‘Mocht je er later achter komen dat ik ongelijk heb, bel je me maar op, dan komen we er samen zeker uit.’ [RS]

klik

Onno Hoes gaf een workshop in het net geopende Xplora in Breda. Volgens Hoes doen overheden veel meer om ondernemrschap te stimuleren, dan veel mensen denken.