‘Geen fatwa voor cabaretier’

Studentcabaretier Ewout Jansen heeft de verzekering gekregen dat er geen fatwa over hem is uitgesproken.

Jansen hoorde dit volgens dagblad Het Parool afgelopen zaterdag in de As Soena-moskee in Amsterdam, waar hij op aandrang van onderwijswethouder Aboutaleb een verzoeningsgesprek had.

Een man die vorige week als tolk optrad bij een interview van studentenblad Folia met bestuurders en de imam van de moskee, had op eigen titel verklaard dat Jansen wegens grappen over de islam mocht worden geslagen en gedood. De imam was halverwege het gesprek weggelopen, maar niemand van de achterblijvers had de tolk tegengesproken.

Het moskeebestuur en vice-voorzitter Driss el-Boujoufi van de Unie van Marokkaanse Moskeeën Organisaties namen zaterdag nogmaals afstand van de ‘betreurenswaardige’ uitlatingen van de tolk. Volgens El-Boujoufi was het de persoonlijke mening van een willekeurige moskeebezoeker. ‘Die kan geen fatwa uitspreken.’ De man heeft een berisping van het bestuur gekregen.

Of grappenmakers over de islam mogen worden gedood, beschouwt El-Boujoufi vooral als een theoretische discussie. ‘Ook al zou die regel bestaan, dan kan die nog niet worden uitgevoerd, want wij wonen in Nederland.’

Na afloop van het verzoeningsgesprek deelde Jansen zijn visitekaartje uit. Daarop staat hij afgebeeld als imam met als begeleidende tekst: ‘Ewout legt het nog een keer uit: moslims zijn niet eng’. De aanwezige moslims konden er volgens Het Parool wel om lachen.

Jansen zelf wilde vandaag geen nader commentaar geven. Dinsdagavond wordt hij geïnterviewd bij het tv-programma Premtime. [HC/HOP]