Havisten zoeken beroep uit

‘Accountant worstelt met regeldruk.’ Twee havo-scholieren lezen het verhaal op de site van BN/De Stem, over hoe het accountants steeds lastiger gemaakt wordt door de toename van het aantal regels waarmee ze te maken krijgen.
Of ze accountant willen worden? ‘Ik wel hoor’, zegt een van de twee meiden. Waarom, dat weet ze nog niet precies. ‘Ik vind het gewoon heel leuk’, zegt ze na enig nadenken.

Twee groepen havo-scholieren van de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur waren vanmorgen te gast bij Avans aan de Hogeschoollaan. Een groep met het profiel Economie en Maatschappij, de andere met het Cultuur en Maatschappij.

Begeleid door docenten en studenten onderzochten de aankomende studenten welke beroepen ze kunnen uitoefenen met hun examenprofiel en de studies die daar bijhoren. Ze zochten krantenartikelen over beroepen die in het verlengde van hun profiel liggen en speurden op Google naar bedrijven in de regio, waar ze later aan de slag zouden kunnen. Hun antwoorden presenteerden ze aan hun klasgenoten in een presentatie met Powerpoint.

Volgens Jan Jansen, docent van de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda, kunnen scholieren dit soort ochtenden goed gebruiken. ‘Als ze een profiel moeten kiezen, hebben ze vaak nog geen concreet idee wat ze ermee kunnen doen’, zegt hij. Als ze vervolgens bij Avans komen studeren is dat mooi meegenomen. ‘Maar dat is een afgeleid doel’, verzekert Jansen.

Voor beide profielen zijn de beroepsmogelijkheden legio, ontdekken de toekomstige studenten. Activiteitenbegeleider, hulpverlener, jongerenwerk. Het zijn enkele van de vele mogelijkheden bij het profiel Cultuur en Maatschappij. Ook de economische richting blijkt erg breed.

Het tweede meisje dat het krantenartikel over accountants leest, weet in ieder geval wat ze niet wil worden: accountant. Te saai. Ze weet nog niet precies wat ze wel wil, maar heeft dan ook nog anderhalf jaar om te kiezen. [RS]