Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is geen hype. Het moet structureel een rol spelen in het dagelijks leven van elke ondernemer.
Dat is de strekking van de lezing die Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, afgelopen vrijdag in Den Bosch hield. Hij sprak tijdens een seminar over maatschappelijk innovatief ondernemen, dat door vierdejaarsstudenten Small Business & Retail Management werd georganiseerd.
‘Wie denkt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een hoofdzaak is in het zakendoen?’, vraagt Lageweg aan het publiek. Slechts de helft steekt zijn hand op. Sommigen beweren dat het een hype is. Lageweg bestrijdt dat en vertelt dat rekening houden met het milieu en de duurzaamheid van de maatschappij zelfs noodzakelijk is. ‘Als we doorgaan met produceren en consumeren zoals we dat nu doen, hebben we in 2050 wel twee aardbollen nodig om ons te voorzien.’
Bedrijven associëren maatschappelijk verantwoord ondernemen vaak als kostenpost, terwijl het volgens Lageweg juist loont. ‘Een bedrijf heeft een goed imago nodig en werknemers zijn vaak loyaler als ze het idee hebben voor een goede zaak te werken.’ Bovendien is het ook vanuit een financieel oogpunt aantrekkelijk. Zo gaan banken volgens de spreker liever in zee met bedrijven die verantwoord werken. ‘Als ooit uitkomt dat bedrijven het milieu ernstig schaden of gebruik maken van kinderarbeid zullen veel mensen daar geen zaken meer mee willen doen. De waarde van het bedrijf daalt enorm. Een bank loopt een groot financieel risico als die bijvoorbeeld krediet verschaft aan zo’n onderneming.’
De schade die bedrijven aan de leefomgeving brengen, is volgens Lageweg groot. De helft van het Bruto Nationaal Product zou nodig zijn om die schade te herstellen. ‘We leven met zijn allen op veel te grote voet en daar hebben de volgende generaties last van.’
Niet alleen bedrijven houden zich bezig met de gevolgen van hun werkwijze. De popgroep Normaal heeft hun laatste concerttour en cd-productie ‘klimaatneutraal’ tot stand gebracht. Ze hebben gebruik gemaakt van groene energie. ‘Normaal associeer je met herrie en zuipen, maar de band is heel bewust met het milieu bezig.’ [MvD]
Punt. Of had jij nog wat?