Marlux BV uit Utrecht huisjesmelker van het jaar

Studentenbond LSVb en SP-jongerenorganisatie ROOD hebben mevrouw Chang van het Utrechtse verhuurbedrijf Marlux Europe BV uitgeroepen tot huisjesmelker van het jaar. Studenten die bij haar huren, zijn 320 euro per maand kwijt voor vijf vierkante meter.

De jury – LSVb-voorzitter Irene van den Broek en SP-kamerlid/ROOD-voorzitter Renske Leijten – kozen Chang uit 150 nominaties, die grotendeels via een enquête werden verzameld. Uit het rapport blijkt dat de Utrechtse huisbaas weinig oog heeft voor brandveiligheid. Om speciale brandveiligheidseisen voor huizen met meer dan vijf bewoners te omzeilen, zette ze studenten op straat.
Chang presenteert zich volgens LSVb en ROOD bovendien veel beter dan ze is. Studenten die bij haar huren, zijn gelokt met advertenties voor een kamer van elf vierkante meter voor 350 euro, terwijl het feitelijk ging om een ruimte van slechts zeven vierkante meter. Daarnaast zou de huisbaas over haar service liegen. Reparaties laten volgens het rapport jaren op zich wachten.

De jury heeft de prijs aan Chang ‘uitgereikt’ via een overrompelingsactie. Dat wil zeggen: Van den Broek en Leijten slaagden er in om de trofee in haar auto te gooien. ‘We hebben haar laten bellen door een Groningse student die met spoed een kamer zocht’, legt Van den Broek uit. ‘Die had een afspraak met haar. Maar toen ze zag dat wij er stonden met een beker, zette ze het op een lopen. Het enige dat ze zei, was “this is not very nice”. Maar goed: wij vinden haar ook niet aardig.’
Winnares Chang is niet bereikbaar voor commentaar. Haar vaste lijn wordt sinds de uitreiking van vrijdagmiddag beantwoord door een faxapparaat.

ROOD bekroont de grootste ‘profiteur van de woningnood’ al jaren met de titel ‘huisjesmelker van het jaar’. Sinds vorig jaar doet ook de LSVb mee. Toen ging de titel naar de Amsterdamse huisbaas F. Meijer van Bakaro BV. Die noemde de actie ‘ludiek’.
De klachten komen niet alleen uit Amsterdam en Utrecht. Ook in andere steden en dorpen zijn huisbazen te vinden die het niet te nauw nemen met de regels. Zo is een Eindhovens pand met drie etages niet brandveilig. In Groningen is een pand gesloopt vanwege achterstallig onderhoud.
Volgens Van den Broek is met de 150 inzendingen niet het hele verhaal verteld. ‘We hebben met meer studenten contact gehad, onder meer in Groningen en Tilburg. Die wilden niet met onze enquête meedoen omdat ze bang waren voor represailles van hun huisbaas.’ [TdO, HOP]