Moskee bedreigt studentencabaretier

Cabaretier en rechtenstudent Ewout Jansen wordt met de dood bedreigd. Een woordvoerder van de Assoenna-moskee in Amsterdam heeft gezegd dat hij ‘geslagen mag worden of dood gemaakt volgens de islam’.

Morgen brengt Folia, blad van de Universiteit van Amsterdam, een reportage uit over de cabaretier. In zijn show maakt Jansen enkele grappen over moslims. Dat levert hem vaak negatieve reacties uit de zaal op, variërend van gescheld tot bestorming van het podium, schrijft het universiteitsblad.

Voor een reactie uit de moslimgemeenschap ging Folia naar de Assoenna-moskee. Een woordvoerder verklaarde dat Jansen ‘volgens de islam’ de dood verdient omdat hij er grappen over maakt. De woordvoerder verklaarde ook nog spontaan dat Van Gogh ‘gewaarschuwd’ was voor het lot hem te wachten stond. Beluister het interview op www.folia.nl. [SW]