Nieuwe leeromgeving Breda draait

Xplora is vanmorgen in gebruik genomen. De enkele aanwezige studenten waren gematigd positief over de nieuwe leeromgeving in het druppelvormige deel van de nieuwbouw.

Met een handtekening op een touchscreen, via beamers in de hele entree van de nieuwbouw in Breda zichtbaar, was bestuursvoorzitter Harrie Koopman de eerste gebruiker. Ouderwets lesgeven is niet meer de core business van hogescholen, zei Koopman. ‘Wel het aanbieden van diverse manieren om te leren. Dat kan klassikaal zijn, maar evengoed via een stage of door het aanbieden van een plaats waar je voor jezelf kunt studeren. Alleen of in groepen.’ Voor dat laatste is Xplora in de verschillende Avansvestigingen bedoeld.

Bij de in gebruik name waren nauwelijks studenten aanwezig. Enkele eerstejaarsstudenten Culturele en Maatschappelijke Vorming weten dat aan het vroege tijdstip, half negen ’s morgens. ‘Ik ben hier omdat we straks les hebben’, zei een van hen. Onder de indruk was de CMV’er wel. ‘Van buiten ziet het er heel mooi uit. Later vandaag ga ik even kijken.’

Wel vroegen de studenten zich af of in Xplora voldoende werkplekken komen. Dat aantal moet in de komende maanden tot achthonderd groeien. ‘Ze doen hun best voor ons, maar computers zijn toch altijd bezet. Ik weet niet of dat hier anders wordt. Er komen tenslotte ook een hoop studenten in dit gebouw bij’, aldus een van de CMV’ers.

Helemaal af is Xplora op dit moment nog niet. Zo wordt het internetcafé de komende weken nog ingericht. De officiële opening staat daarom pas in mei op de agenda. [RS]

Klik op de foto’s voor een vergroting.

klik
Bestuursvoorzitter Harry Koopman: ‘Ouderwets lesgeven is niet meer de core business van hogescholen’

klik
De bezoekers kregen een gebakje en alcoholvrije champagne.

klik
Projectleider John Theeuwes legt nog even een tapijttegel goed.

FOTOGRAFIE: Bert Frissen