Onderzoek naar huisjesmelker Chang

De gemeente Utrecht gaat onderzoek doen naar de panden van Marlux Europe BV. Betty Chang van het kamerverhuurbedrijf werd onlangs uitgeroepen tot huisjesmelker van het jaar.

De gemeente wil weten of voor de panden een omzetvergunning is afgegeven. Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag. Alleen met zo’n vergunning mag een woonhuis omgebouwd worden tot studentenhuis.

Chang werd door de LSVb en SP-jongerenorganisatie ROOD uitgeroepen tot huisjesmelker van het jaar omdat ze hoge huren vraagt voor kleine kamers. Studenten die bij haar huren zijn 320 euro per maand kwijt voor vijf vierkante meter. Ook neemt ze het niet zo nauw met de brandveiligheid van de panden en laten reparaties jaren op zich wachten.

Inmiddels is op netwerksite Hyves de Chang huurders-hyve opgericht voor ‘slachtoffers’ van de huurbaas. Ze kunnen elkaar daar ook aansporen om naar de huurcommissie te stappen, zegt een van de oprichters in Trajectum, het blad van de Hogeschool Utrecht. [SW]