Rotterdamse rechtenstudenten slecht in Nederlands

De taalbeheersing van Rotterdamse rechtenstudenten is onder de maat. Bijna de helft van de eerstejaars zakte voor de taaltoets. Dat is vandaag in dagblad Trouw te lezen.

Bijna alle 650 eerstejaars rechtenstudenten van de Erasmus Universiteit maakten in oktober een taaltoets. Van hen haalde 45 procent een onvoldoende, 6 procent van de gezakten scoorde zeer onvoldoende. Initiatiefnemer van de taaltoets Dick Mentink, hoogleraar en onderwijsdecaan, noemt het resultaat verontrustend.
De studenten moesten een strafrechtelijk betoog van vierhonderd woorden schrijven. Met de spelling, zinsconstructie, komma’s en schrijfstijl van de studenten bleek het tijdens het nakijken slecht gesteld.
De taaltoets is een proef, waarmee de rechtenfaculteit mei vorig jaar begon. De universiteit is de eerste die met een dergelijke taaltoets komt. Deelname aan de toets is vrijwillig en de verantwoordelijkheid ligt bij studenten. [CB]