SCP: ‘Raming voor hbo nauwkeuriger dan voor wo’

Om de groei van het aantal studenten op te vangen hebben de universiteiten de komende jaren 165 miljoen euro meer nodig dan de regering heeft geraamd. De begroting voor het hbo klopt een stuk beter. De hogescholen zouden zelfs met 15 miljoen minder toekunnen.

Dat becijfert het Sociaal en Cultureel Planbureau in een publicatie over de trends in de publieke sector. Het SCP heeft geen rekening gehouden met politieke keuzes, zoals extra investeringen of efficiency kortingen. De berekeningen gaan uit van gelijkblijvende kosten per student.

‘Het zijn maar ramingen’, relativeert onderzoeker Bob Kuhry van het SCP. ‘Het kan allemaal anders uitpakken. We hebben getallen van het ministerie gebruikt, maar volgens onze eigen inschattingen zal het financiële gat bij de universiteiten nog iets groter zijn. Aan de andere kant: op een miljardenbegroting is dit bedrag niet zo hoog.’

Volgens het ministerie heeft het SCP de kosten per student op een andere manier berekend. ‘Het SCP telt dingen mee die wij niet bekostigen, zoals de academische ziekenhuizen.’

Het hele onderwijs zou volgens het SCP 691 miljoen euro tekortkomen. [BB/HOP]