Scriptie en foto’s kwijt door brand

Op tweede kerstdag verwoestte een brandbom de kamers van Sophie Gruijters en Warren van Hoof, vierdejaarsstudenten Beeldende Kunst in Den Bosch. Ze raakten hun computers, foto’s en dagboeken kwijt.

Warren had net zijn spullen verhuisd van zijn kamer naar de kamer van zijn vriendin Sophie, die in hetzelfde huis in de Graafse wijk woont. Vanwege de aanvraag voor een inboedelverzekering moest hij zijn kamer verbouwen. De kamer was nog niet klaar toen om half elf ’s avonds een brandbom in de kamer van Sophie werd gegooid.
Het is nog een geluk dat we niet thuis waren, zegt Warren. Want de brandbom was op het bed onder het raam terechtgekomen en dat was helemaal afgebrand.
Beide studenten hebben inmiddels tijdelijk een andere kamer. De eigenaar van het kraakpand gaat de kamers gedeeltelijk herstellen. De rest doen Warren en Sophie.
De schade voor de twee studenten is groot. Warren is zijn computer kwijt en de harde schijf waarop nieuw werk en zijn scriptie stond. ‘Gelukkig had ik een maand daarvoor een groot deel van mijn scriptie naar de docent gestuurd.’ Sophie is haar foto’s van vroeger en dagboeken kwijt. Ze balen allebei stevig, maar ze zijn intussen van de grootste schrik bekomen en weer begonnen met hun eindexamenwerk. ‘Door de brand hebben we een flinke vertraging opgelopen, maar de docenten hebben er alle begrip voor.’ [CB]