Spinoza-winnaars willen miljard extra voor wetenschap

Met een paginagrote advertentie in NRC Handelsblad hebben vierenveertig prominente Nederlandse wetenschappers gevraagd om een extra investering van 1 miljard euro in excellente wetenschap.

De ondertekenaars zijn de laureaten van de Spinozapremie, de ‘Nederlandse Nobelprijs’. Onder hen bevinden zich bekende wetenschappers als Frits van Oostrom, Ronald Plasterk en Robbert Dijkgraaf.

Wetenschapsfinancier NWO en de universiteiten zouden ieder 500 miljoen moeten ontvangen, menen de Spinoza-winnaars. Zij scharen zich achter het advies van de commissie-Chang, die afgelopen jaar hetzelfde voorstel deed.

Daarnaast moeten universiteiten niet te snel vakgroepen sluiten, menen de ondertekenaars, want het vestigen van een onderzoekstraditie kan decennia beslaan. Bovendien weet je niet precies welke wetenschap nuttig zal blijken. ‘Wie had vijftien jaar geleden gedacht dat een vakgroep Arabisch grote waarde heeft bij het oplossen van brandende maatschappelijke vraagstukken van vandaag?’, vragen zij retorisch.

Ten slotte willen de wetenschappers weer academische gevormde leraren in het vwo. De salarissen moeten omhoog en de onderwijslast omlaag, menen zij.

De Spinozapremie bestaat sinds 1995 en is de hoogste Nederlandse onderscheiding in de wetenschap. De winnaars krijgen elk anderhalf miljoen euro, te besteden aan onderzoek naar keuze. [BB/HOP]