Steeds meer allochtonen studeren

Het aantal niet-westerse allochtone studenten in het hoger onderwijs is de afgelopen tien jaar verdrievoudigd. Vorig studiejaar stonden er bijna zestigduizend ingeschreven aan een hogeschool of universiteit.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek in het ‘Jaarboek onderwijs in cijfers 2007’. In het hbo is de groei het sterkst, maar ook aan de universiteit is het aantal niet-westerse allochtone studenten meer dan verdubbeld.

Niet-westerse allochtonen halen in het hbo bovendien vaker hun diploma dan voorheen. Toch hebben zij nog een flinke achterstand op studenten van Nederlandse komaf. Na vijf jaar heeft ongeveer zestig procent van de autochtone hbo-studenten het diploma op zak, tegen veertig procent van de allochtonen.

Aan de universiteit verdubbelde het aantal niet-westerse allochtone studenten dat zijn master- of doctoraaldiploma haalt. Maar de inhaalslag is nog niet voltooid. Na zes jaar studenten heeft ongeveer een derde van hen het diploma bemachtigd, tegenover de helft van de autochtonen. [BB/HOP]