Studenten spelen met K’nex

Wie deze week Avans aan de Lovensdijkstraat in Breda binnenloopt, zal iets anders aantreffen dan normaal. Deze week in de kantine geen studenten bezig met hun schoolwerk of aan het lunchen, maar groepjes studenten die driewielers maken van het technische speelgoed K’nex.

Gisteren is voor studenten van de Academie Algemeen en Financieel Management (AAFM) de K’nexweek gestart. Onder het mom van ‘Spelen is leuker dan leren’ is een situatie nagebootst van het echte bedrijfsleven.
Het doel van de week is dat de studenten in de praktijk leren hoe ze moeten onderhandelden en in de gaten krijgen hoe en wat er in het bedrijfsleven gebeurt. Ze moeten grondstoffen kopen (K’nex-onderdelen), daar producten van maken en die producten ook weer verkopen aan de consument, die gespeeld wordt door een docent. Op deze manier doorlopen ze de hele productieketen. Bij het onderhandelen moeten ze onder andere rekening houden met het milieu, de kosten, de boekhouding en de winstbelasting.
Vrijdag moeten de studenten een eindverslag inleveren met daarin een boekhouding die correct en volledig is bijgehouden. Het groepje dat de meeste winst heeft behaald, krijgt een prijs. Alle studenten die zich deze week voldoende hebben ingezet en een correcte boekhouding inleveren, halen studiepunten voor hun praktijkvaardigheden. [HC]

klik