Technologie en ethiek

Mag hersenonderzoek ertoe leiden dat werkgevers straks het brein van sollicitanten kunnen doorlichten?

Houdt nieuwe software voldoende rekening met de privacy? Voor zulke vragen richten de drie technische universiteiten een onderzoekscentrum op.

Het onderzoek van het zogeheten ‘3TU Centre for Ethics and Technology’ zal zich vooral richten op maatschappelijk verantwoord ondernemen. De universiteiten willen niet alleen autonoom onderzoek doen, maar ook onderzoek in opdracht van bedrijven en overheid. Bovendien kunnen promovendi uit de hele wereld in het centrum aan hun proefschrift komen werken.

3TU is de naam het samenwerkingsverband van de TU Delft, de TU Eindhoven en de Universiteit Twente. [BB/HOP]